کد مطلب:254012 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:241

ایجاد زمینه مساعد تربیتی
تربیت فرایندی است كه شامل مراحل قبل و بعد از تولد كودك می شود و از دیدگاه امام هادی(ع)، چنانچه زمینه تربیتی مناسب فراهم شود، كودك سالمی متولّد می شود كه توان و استعداد های فراوان و مطلوبی خواهد داشت و ریشه آن در خانواده و پدر و مادر است. امام دهم(ع)، در خانه و محیطی چشم به جهان گشود كه فضای آن آكنده از عطر دل انگیز دانش، معنویت، تقوا، اخلاص و بندگی خدا بود و هر لحظه و روزی كه از زندگی او در دامان مادر پاكدامن و مهربان و مكتب سازنده و تربیتی پدر بزرگوارش، امام جواد(ع)، می گذشت، دریچه ای از دانش و معرفت و كمالات نفسانی بر رویش باز می شد و فضای خانه اش همیشه پر از نور و معنویت بود. احمد بن محمد بن عیسی به نقل از پدرش چنین می گوید:

«هنگامی كه امام جواد(ع) قصد داشتند از مدینه به عراق بروند، امام هادی(ع) را در دامنشان قرار دادند و فرمودند: دوست داری كدام یك از سوغات های عراق را برای تو هدیه آورم؟ امام هادی(ع) فرمودند: شمشیری كه به سان شعله آتش باشد (كه كنایه از روحیه دلاوری و شجاعت است. سپس امام جواد(ع) خطاب به فرزند دیگرش موسِِی فرمود: تو چه سوغاتی دوست داری؟ گفت فرش اتاق. امام جواد فرمودند: ابوالحسن به من شباهت پیدا كرده است و موسی به مادرش شباهت دارد». [1] .

این مطلب به خوبی نشانه آن است كه خانواده به ویژه پدر و مادر زمینه سازی اولیه را برای تربیت صحیح بر عهده دارند. امام هادی(ع)، نقش مادر را در تربیت صحیح فرزند، بسیار مهم می دانند و یكی از زمینه های تربیت صحیح را، خانواده شایسته معرفی می كنند؛ چنان كه از علی بن مهزیار روایت شده است كه آن حضرت در وصف مادر بزرگوارشان، چنین می فرمایند:

«روی محمد بن الفرج و علی بن مهزیار عن الهادی(ع): انّه قال: اُمّی عَارفَة بِحَقی و هِی مِنْ اَهلِ الجَنة لایقْرَبُها شَیطانُ ماردٌ و لاینالُها كَیدُ جَبارٍ عِنیدَ وَ هِی مَكلؤة و بِعَینِ الله اَلَتی لاتَنامُ ولا تَتَفلَّتُ عَنْ اُمّهاتِ الصِّدِیقین و الصالِحین [2] ؛ مادرم، به حق من عارف و اهل بهشت بود، شیطان سركش به او نزدیك نمی شد و مكر ستمگر لجوج به او نمی رسید، در پناه چشم همیشه بیدار خدا بوده و در ردیف مادران انسان های صدیق و صالح قرار داشت».


[1] بحار الانوار، ج50، ص123.

[2] دلائل الامامة، ص410، ح369.